• Donnerstag, 20. Juni 2019

    اعمل إيه فى اليومين و نص قبل امتحانات المواد الثقافية؟؟

    اعمل إيه فى اليومين و نص قبل امتحانات المواد الثقافية؟؟
    فى اليومين و نص قبل امتحانات المواد الثقافية
    امسك كتاب الامتحان مراجعة نهائية و اقعد احفظ و #سمّع_بصوت النظرى اللى فيه !!

    و ارسم كل الرسومات عشان بييجى #سؤال_الرسم فى الفيزياء فى الازهر كتيير و الأحياء شيء منطقى و رسومات التجارب فى الكيمياء برضه بتيجى (خاصة باب التحليل الكهربى)
    و فيه أمثلة بسيطة فى اخر كل باب حلّها سواء فيزياء أو كيمياء
    لو ضمنت دول يبقى أنت بتركّز على 55~60 درجة
    ●●● لو #فيـــــــــزياء
    بالنسبة للمسائل : أنت عندك ست مسائل منهم مسألة رسم بيانى و مسأله بوابات ، يتبقى ثلاث مسائل ، منهم اتنين غالبا مباشرين بحلّك للأمثلة و خبرتك السابقة تقدر تحلّهم و واحدة هتستبعدها
    و مسألة أخيرة قد تكون أيضا مباشرة أو لا ، لو مباشرة خير و بركة و زى الفل
    لو غير مباشرة ، تحط القوانين و تعوّض و تعمل أى حاجة هتاخد درجتين من تلاتة !!
    ■ ■ يعنى المهم ثم المهم هو النظرى و أساسيات المسائل فى الفيزياء و الكيمياء ، لا تشغل بالك بغير ذلك!
    و اعرف أنك مُطالب أنك تقعد تذاكر أكبر كم نظرى و تحفظه ، فـ بالتالى محتاج لكل دقيقة ،
    ** لو اتبقى لك وقت حل اخر كام امتحان ازهر و تربية و تعليم
    لكن متبدأش بيهم لأن الأهم #النظرى ثم #النظرى ثم #النظرى
    ■●■ فى اللجنة: كل اللى على لسانك اكتبه ! لأن المواد ديه كنت أنت طول السنة بتروح دروس عشان تفهم ، طلّع حفظك و فهمك فى الورقة
    --> لو فيه رسمة لـ إثبات القانون اللى بتكتبه حطّها ، لو فيه كلام يُكتب جوّة الإثباتات خاصّة حطّها مش تكتب الإثبات قوانين ورا بعضها و بس (معظم اللى عملوا تظلّم السنة السابقة لقوا أنهم مش واخدين درجة الاثباتات بسبب كده!!)
    --> لو بتتكلّم فى تعريف حاجة زى التيار مثلا ، اكتبله قوانين حسابه بعدها #متسخسرش
    --> فيه تعليلة و تقدر تثبت حلّك بالقانون فى الفيزياء مثلا أو برسمة فى الأحياء حطّه بعد الكلام المهم
    --> فيه مصطلح كتبته لـحاجة و عارف عنه ولو كلمة بزيادة اكتبها ، مثلا كان كاتب مصطلح الثمرة الكاذبة ، فـ كانت إجابتك "الثمرة الكاذبة" متستخسرش تكتبله "مثل:التفاح" و ده مثال بسيط ، لكن الهدف المقصود متبخلش بحاجة!
    --> فيه فكرة خليتك تحل بالقانون الفُلانى ده ، حل بيها !
    #اذكر أنى فى امتحان الفيزياء كتبتله فى حل المسألة كالتالى
    "فى معطيات المسألة ذكر النسبة بين عدد لفات المحوّلين كذا إلى كذا و لكنه لم يحدد أيهما ابتدائى و أيهما ثانوى ! و لكنه أيضا ذكر أنه محوّل خافض للجهد (أو رافع لأنى مش فاكر الامتحان أد ما فاكر الموقف ) لذا تكون النسبة بين عدد لفات الابتدائى إلى الثانوى (أو العكس لأنى برده مش فاكر أوى  )
    --> معرفتش حاجة ، اتصرف متسيبش سؤال فاضى أبدًا !!
    مكان النقير مكنتش قادر أكتبله فين بالكلام ، رسمتله البويضة و شاورتله عالنقير !
    #اكتب #اكتب #اكتب 

    Keine Kommentare:

    Kommentar veröffentlichen

    Kontaktformular

    Name

    E-Mail *

    Nachricht *

    كافة الحقوق محفوظة ل الثانوية اﻷزهرية التعليمية - تصميم آر كودر