• Thursday, June 20, 2019

    مقال من موقع "ميدسكيب" عن أهم خمسة فنون للمذاكرة

     مقال من موقع "ميدسكيب" عن أهم خمسة فنون للمذاكرة
    مقال نزل في موقع medscape عن اهم خمسة فنون للمذاكرة لازم الطالب يعرفهم وينفذهم ، ودة بناء علي ابحاث مثبتة في مجال السيكولوجي والneuroscience

    ●● الفن الأوّل : Test-Enhanced Learning [استخدام الامتحانات كوسيلة لتحسين تعلُّمك]
    زمان كان وظيفة مصطلح "الامتحان" هو الاداة اللي بتحدد مصير الممتحن في النهاية ، وده اللي كوّن كل المشاعر السلبية والرهبة في ذهن الطالب من العقيدة دي..
    حديثا "الامتحان" اتجه من خانة نهاية المشوار العلمي الي ركن اصيل فيه وجزء منه ، الابحاث اثبتت ان اللي بيستخدموا الامتحانات او الكويزات الصغيرة كوسيلة للاستذكار بعد اول قراءة احسن بكتيييييير في تذكر ومعالجة المعلومة من الطلبة اللي بتقرر تقرا المعلومة تاني..
    - إعادة قراءة واسترجاع المعلومة وتقعد تسمّعه عبارة عن passive process علي حد تعبيرهم
    - لكن الامتحانات الصغيرة مفيدة ومحفزة للعقل ، فضلا ان ملهاش اثر مصيري زي امتحان اخر السنة فهتشتغل بأريحية...
    >> بدل ما تراجع نفس الكلام اللي ذاكرته ، حل امتحان احسن 
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23746156
    ____
    ●● الفن الثانى : Spaced Repetition [التكرار على فترات متباعدة]
    أنك تحدد فترة معينة (والأفضل تكون صغيرة) تراجع فيها المفاهيم اللي ذاكرتها " كل نص ساعة مذاكرة مثلا بعدها خمس دقايق ريفيو بسيط عن اللي فهمته"
    ده أحسن بكتير من انك تقعد 90% من اليوم تذاكر وتقول هراجع في الاخر، حتي لو فعلا هتعمل دة لكن مجرد تكديس وحشو المعلومات دفعة واحدة cramming هو العقاب الاسوأ للذاكرة الطويلة الامد  ،
    وأنت بتخوض مارثون طويـــل مش 100 متر سبرنت زي ما قال السيكولوجست الالماني Hermann Ebbinghaus ، وعموما في مواقع بتساعدك تنظم مذاكرتك وتحطلك جداول مختبرة قبل كدة تمشي عليها  ، زي https://www.osmosis.org/
    ____
    ●● الفن الثالث : Interleaved Practice
    بمعني انك لما تيجي تذاكر وتراجع مواضيع A - B - C حاول دايما تغير في النمط والتتابع اللي كنت عرفتهم فيها اول مرة..
    .يعني بدل ما تسترجعهم تاني لنفسك A-B-C بنفس الترتيب ، حاول تسترجعهم C - A -B ، حاول دايما تعقّد العملية علي مخك وتدخّل المفاهيم مع بعضها في نفس الوقت (زي مسئلة هندسة هتستخدم فيها كل القواعد اللي تعرفها)
    ____
    ●● الفن الرابع والأهم : Memory Associations [ربط المعلومات بأشياء فى ذهنك]
    بتتكلم عن نظرية اسمها Baker-baker paradox ، لو قلتلك ان واحد اسمه baker و واحد تاني وظيفته انه baker "خباز"
    وبعد فترة طويلة سالتك الاول اسمه ايه والتاني بيشتغل ايه...غالبا هتفتكر ان التاني بيشتغل خباز بس وهتنسي اسم الاول ، رغم انها نفس الحروف والنطق!!! 
    دة لان كلمة خباز اترجمت في عقلك من مجرد حروف الي مجموعة ذكريات ليك معاها (الخباز اللي جنبك - العيش اللي كلته امبارح منه وهكذا) علي عكس اسم baker الغريب واللي عدد الذكريات معاه اقل...
    المعلومة في مخك بتحاول تتشبث بخطافات بالمعلومات القديمة،وكل ما كتروا بتستقر في عقلك اكتر ، ولو ملقتش حاجة تتشبث بيها هتغوص في بحر الظلمات الي لا رجعة 
    >> حاول تربط المعلومات المستقبلة باي طريقة ، زي عن طريق ال mneomonics مثلا
    دة حتي جايبين موقع للطب عن المشاهير والممثلين والامراض اللي جتلهم عشان عارفين انك هتفتكر المرض اسهل لو ربطته بواحد مشهور وله حيز كبير في عقلك
    http://www.celebritydiagnosis.com/
    ____
    ●● الفن الخامس : Fogg Behavior Model [نموذج سلوكى لدكتور فوج]
    دلوقتي انت عرفت شوية مهارات هتساعدك تذاكر بكفاءة وتسترجع معلوماتك علي مدي اطول 
    لكن ازاي تخليهم عادة وطبع فيك؟؟...دة اللي جاوب عليه fogg دكتور السلوكيات
    أي سلوك او قرار بتعمله (مذاكرة - تتمرن - تبطل سجاير الخ) محتاج 3 عناصر ، motivation - ability - trigger ..
    لو المثال ع المذاكرة ، فلازم تصنع motivation وهو ان درجاتك تبقي عالية وتكون شخص ناجح و علّامة فى مجالك ، لازم تخلق الفكرة دي في مخك وتتمسك بيها حتي في احلامك ،
    ممكن تزوده عن طريق صحابك او جمعيات واسر عندهم نفس الحافز...
    وبالنسبة للقدرة فانت ممكن تزودها باستخدام طرق جديدة في التعليم زي النت وابليكشن الموبايل فتكون دايما updated
    والtrigger اللي هيشن السلوك الدراسي دة يبقي الالتزام بانك تشرح درس لصحابك في ميعاد معين او تخلي ايميلات الدراسة ومقالات الثانوية تظهرلك في الnotifications فتثيرك انك تشوفها فورا وتتشجع ع الدراسة 

    No comments:

    Post a Comment

    Contact Form

    Name

    Email *

    Message *

    كافة الحقوق محفوظة ل الثانوية اﻷزهرية التعليمية - تصميم آر كودر